Angol tanulás gyerekeknek – Tévhitek, tények, tippek és tanácsok

Nagyon sok elmélettel találkozhatunk arról, hogy mikortól érdemes elkezdeni az angol nyelvtanulást gyerekeknek. 

David Singleton, elismert nyelvész, frappánsan fogalmaz: „Azok, akik gyermekkorukban kezdték el egy idegen nyelv tanulását, hosszabb távon magasabb szintet érnek el ebben, mint akik később kezdték el. Erre vonatkozóan sok bizonyíték van, s nincs ellenbizonyíték.” 

Ami biztos, hogy a pubertáskor után sokkal nagyobb energiát kell fektetni a nyelvtanulásba. 

A kicsik spontán, utánzással, tapasztalatok útján tanulnak, ami nagyban elősegíti a gátlások nélküli kommunikációt és a helyes kiejtés könnyebb elsajátítását. 

Abban is biztosan egyetérthetünk, hogy végtelen mennyiségű csodálatos lehetőségtől fosztjuk meg magunkat angol nyelv ismerete nélkül – nem csak munka és tanulás téren. 

Igyekeztünk minél több oldalról megvizsgálni a kérdést, hogy segítsünk választ találni arra, hogy miért fontos az angol tanulás gyerekeknek.

Tények és mítoszok a gyerek nyelvtanulással kapcsolatban avagy különbségek a felnőtt és a gyermek tanulási módszerei között

Nagyon sok mítosz kering a köztudatban és az interneten a gyerek nyelvtanulással kapcsolatban. A tévhitek sokszor abból fakadnak, hogy mi, felnőttek magunkból indulunk ki. 

Ez egyébként teljesen természetes, viszont a nyelvtanulás teljesen máshogy működik gyerekeknél és felnőtteknél. Nézzünk meg néhány gyakran felmerülő kérdést.

Összezavarhatja a gyerekeket az angol tanulás fiatalkorban?

Míg felnőttként összezavaró lehet nyelveket tanulni, addig a nyelvtanulás gyerekeknek egyáltalán nem az. 

A felnőttek logikai sémákat keresnek, anyanyelvből fordítanak, komplex gondolatokat akarnak megfogalmazni, próbálják megérteni a nyelvtani szabályokat. 

Mindeközben az angol tanulás gyerekeknek sokkal könnyebb, mint a felnőtteknek, mert egyszerűbben gondolkoznak. Nem kell azzal bajlódniuk, hogy elvont dolgokat fogalmazzanak meg, mert nekik egyszerűen nincsenek ilyenek a fejükben. 

Egyszerűbb mondat strukturákra, szókincsre van szükségük. Sokkal kevesebb tanulási idő alatt ki tudják fejezni, amit mondani szeretnének. 

Gondoljunk csak bele, hogy az “Elephants are big.” (Az elefántok nagyok.), ami egy abszolút hasznos mondat egy 4 évesnek, mennyivel könnyebben összerakható, mint az, hogy:

“Following a more sustainable lifestyle requires behaviour change, which will lead to varying levels of alterations among the population.” – Egy fenntarthatóbb életmód követése viselkedésbeli változást követel, ami különböző mértékű átalakulást fog eredményezni a lakosság körében. 🙂

Felnőttként sok esetben lassítja a tanulási folyamatot mindennek a megkérdőjelezése. A gyerekek egyszerűen elfogadják az új nyelv sajátosságait, nem érdekli őket, hogy mi miért van így vagy úgy.

Amíg a felnőttek háromszor elismétlik, hogy “de ez miért van így angolul?”, addig a gyerekek már háromszor elismételték az új angol szót, vagy kifejezést és meg is jegyezték.

Hiszen az angol tanulás gyerekeknek nem tudatosan úton történik, ahogy a járás és az anyanyelv elsajátítása sem. Tapasztaláson, játékokon, ismétlésen keresztül tanulnak. Összefüggéseket csak 10 – 12 éves kortól vesznek észre a nyelvtanban például.

Meg lehet tanulni angolul mese nézésből?

Sok helyen olvasni, hogy ha angolul néznek mesét a gyerekek, akkor megtanulnak angolul. 

Bár abszolút hasznos, és sokat segít az angol tanulásban, a mese nem helyettesíti az élő beszédet, bármilyen kiskortól kezdve ültetjük a csemeténket a tévé elé. 

Nem lehet mesékből megtanulni anyanyelvi szinten semmilyen nyelven, mert kutatások igazolják, hogy azt máshogy érzékeli a gyermeki agy. 

Az angol tanulás gyerekeknek egy anyanyelvi felnőttel való interakción keresztül történik. 

Persze ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy nincs értelme angolul mesét nézni (egy korábbi cikkünkben rengeteg ötletet is adtunk ehhez).

Kiejtés és szókincs gyakorlásra is nagyon jó, és ha pozitív élmény kapcsolódik hozzá már kiskorban, akkor szívesebben néznek angolul filmeket majd később is.

Lehet kétnyelvű gyermeket nevelni?

Természetesen igen. Azonban sokszor nem használják helyesen a kétnyelvű kifejezést. A kérdés, hogy milyen körülmények között lesz kétnyelvű a gyerek és mikor nem. 

Kétnyelvű lesz a lurkó, ha: 

  • a szülőknek más az anyanyelvük, és mindkét nyelvet beszélik hozzá. 
  • Ha mindkét szülőnek ugyanaz az anyanyelve, de egy más nyelvű országban laknak és ott jár óvodába / iskolába a gyermek, akkor is kétnyelvű lesz.  

Az ilyen körülmények között felnövő gyerekek viszonylag problémamentesen sajátítanak el két, akár három nyelvet egy időben anyanyelvi szinten. 

Lehetséges, hogy valamelyik nyelven lesz akcentusuk, mert mindenképpen lesz egy nyelv, ami jobban előtérbe kerül, és lesz egy ami jobban háttérbe szorul. 

Nem lehet kétnyelvű gyermeket nevelni, ha a szülők ugyanazt a nyelvet beszélik vagy nem idegen nyelvű országban laknak. 

Ahhoz, hogy egy gyermek kétnyelvű legyen, a második nyelvet is hasonló mennyiségben kell hallania egy anyanyelvi beszélőtől születésétől fogva, vagy olyan környezetben kell lennie (óvodában, iskolában), ahol anyanyelviek beszélnek hozzá. 

A kétnyelvű gyerekek ösztönösen értenek mindent az adott nyelven, akkor is ha nem feltétlenül tudják kifejezni magukat az adott nyelven.

Miért fontos és hasznos az angol tanulás gyerekeknek már fiatalkortól kezdve?

Több minden is amellett szól, hogy minél korábban kezdjük az idegen nyelv tanulást, annál hatékonyabbak leszünk. 

Biztos tapasztaltuk már, hogy egy gyermek agya olyan, mint egy szivacs – mindent könnyen megjegyez, szomjazza az új információt. 

Nézzük milyen szempontból hasznos még korán elkezdeni az angol tanulást gyerekeknek.

#1: Minél hamarabb kezdik az ismerkedést az angol nyelvvel, minél intenzívebb mennyiségben, anyanyelvi beszélővel (tanár, babysitter, iskola), annál biztosabb, hogy nem lesz akcentusuk, vagy csak nagyon minimális. 

A hangképző szervek gyermekkorban különösen rugalmasak, képesek minden hangot utánozni. Körülbelül 7 – 8 éves korra teljesen kifejlődnek, onnantól már nagyobb valószínűséggel lesz akcentusuk. 

#2: Fontos megjegyezni, hogy a gyerekeknek még nincsenek gátlásaik a nyelvtanulással kapcsolatosan, nem feszengenek, hogy vajon rosszul mondanak-e valamit. A felnőttek sokszor kínosan érzik magukat, ha olyan hangokat kell megpróbálniuk kimondani, ami nem létezik az anyanyelvükben. 

A ‘th’ hangot sokan ‘sz’ vagy ‘f’ hanggal helyettesítjük, mert egy világ dőlne össze, ha egy kicsit kidugnánk a nyelvüket és a felső fogsorhoz préselve sziszegnénk, csak elképzelni is izzasztó, hogy akár megpróbáljuk. 🙂

Az angol tanulás gyerekeknek egyáltalán nem stresszes folyamat. A csemeték szívesen utánoznak különböző hangokat, mondókáznak, énekelnek – különösen kisebb korban.

#3: Nagyon nagy segítség lehet gyermekünknek a jövőben, ha minél hamarabb kezdjük el vele az angol nyelvet tanulni. Ugyanis annál hamarabb fognak folyékonyan beszélni. 

Ha stabil alapokra épül a tudás az sokat segít. Erre sokkal könnyebb építeni az idő múlásával, mint felnőttkorban kezdeni az alapoktól az angol nyelvtanulást. A felnőttekben sokszor nagy gátat szül, ha későn kezdenek nyelvet tanulni, és csak egyszerű mondatokat tudnak mondani. Sokszor szégyenlik magukat, ahelyett, hogy élveznék az angol nyelvtanulás folyamatát, mint a gyerekek.

#4: Nem elhanyagolható faktor, hogy kiskorban sokkal több idejük van. Sok energiát spórolhatunk a gyerekeknek később, ha időben elkezdjük beépíteni a mindennapokba az angol tanulást, és nem felnőtt korukban kell szenvedniük egy gyorstalpaló intenzív angol nyelvtanfolyammal. 

Ebben a világban nem lehet angol tudás nélkül élni, legalábbis meglehetősen sok lehetőségtől megfosztjuk magunkat nélküle. Az angol nyelvtudásra való igény mindenképpen meg fog jelenni valamilyen formában (film, utazás, játék, munka, barát, barátnő, ösztöndíj, továbbtanulás) az életben. 

Egyszerűbb a gyerekeknek hamarabb elkezdeni és sok év alatt szépen lassan minél tökéletesebbre polírozni. Egy pár hetes / hónapos tanfolyam, bár számok szerint kevesebb, mint az 5 – 10 éven keresztüli folyamatos tanulás, hosszú távon nem kifizetődőbb. 

A nyelvtanulás nem sprint, hanem maraton.

Mindemellett sokkal könnyebb lesz harmadik, negyedik nyelvet tanulni, ha már gyermekkorban hozzászoknak egy idegen nyelv gondolatához.

#5: Nem utolsó sorban pedig az angol tanulás a gyerekeknél fejleszti a kreativitást és kutatások bizonyítják, hogy sokkal empatikusabbak lesznek azok, akik kiskortól kezdve tanulnak idegen nyelvet. 

Félreértés ne essék, ehhez nem kell folyékonyan beszélni egy másik nyelven. Már csak egy másik kultúrával való ismerkedés is kiváltja ezeket a készségeket. 

A Chicago-i Egyetemen tesztelték is ezt a felvetést. Sokféle tárgyat tettek a gyerekek elé, pl. többféle méretű kisautót, labdát, kockát. Ezek egy része az instrukciókat adó felnőtt számára is látható volt, egy részük viszont nem. Amikor a felnőtt azt az utasítást adta, hogy ‘mozdítsd meg a legkisebb autót’, a gyermek azt az autót tette odébb, ami az ő szemszögéből a középső méretű volt. Megértette, hogy a felnőtt számára az a legkisebb. Azok a gyerekek nagyságrendekkel jobban teljesítettek, akiket több nyelvi impulzus ér nap mint nap. 

#6: Kutatások bizonyítják, hogy a kétnyelvű felnőttek és gyermekek esetében az agy jobb működési képességet mutatat. Képesek figyelmet megosztani, gyorsabban váltani a feladatok között és jobb a problémamegoldó képességük. 

Ezenkívül úgy gondolják, hogy ez a nyelvi tudás védő hatást fejt ki az öregedés és az Alzheimer-kór ellen. 

Az alábbi videón megfigyelhetjük, hogy reagál egy 11 hónapos egynyelvű környezetben élő baba agya a nyelvi jelekre, és egy kétnyelvű.

 

Hol fogják a gyerekek hasznát venni később a nyelvtudásuknak?

Ebben a világban, amiben élünk lehetetlen angol nyelvtudás nélkül élni. 

Ha a munkát és a továbbtanulást megoldjuk nélküle, akkor is egyre csak olyan szituációkban fogjuk találni magunkat, ahol azt kívánjuk “bár hamarabb kezdtem volna angolt tanulni”. 

Hacsak nem egy buborékban ülve szeretnénk tölteni az életünket. Nézzük milyen területeken lesz hasznos a jövőben az angol tanulás gyerekeknek.

 

Munka és továbbtanulás

Aki legalább egy középfokú nyelvvizsgával jön ki gimnáziumból, annak nem csak a felvételi lesz sokkal egyszerűbb az azzal szerezhető plusz pontok miatt, de a diplomaszerzés is. 

Amikor valaki épp végezne az egyetemi tanulmányaival, az utolsó púp, ami hiányzik a hátára az a nyelvvizsgázás a szakdolgozat és az államvizsga mellé “ajándékba”. 

Nyelvvizsga nélkül viszont nem kapjuk meg diplománkat a jelenlegi szabályozás szerint. 

Sok helyen el lehet kezdeni nélküle dolgozni, de sok helyen kapunk egy ultimátumot a munkáltatótól, hogy mennyi időn belül kell teljesíteni és ez a nyomás ott lebeg felettünk, amíg nem nyelvvizsgázunk le.

Nem beszélve arról, hogy ha nem csak nyelvvizsgánk nincs, de még nyelvet sem tanultunk soha, akkor felnőttként óriási kínszenvedés lesz első idegen nyelvet tanulni. Stresszfaktor lesz belőle, pedig kiskorban szórakozva elsajátíthattuk volna.

Az egyetemi évek alatt nagyon sok lehetőségtől is megfoszthatjuk magunkat angol nyelvtudás hiányában. Nem egy diák szenved azzal, hogy csak angol nyelvű forrást használhat (mert csak az érhető el), amelynek megértése gyenge nyelvtudással lassú és fáradalmas. Valamint rengeteg külföldi ösztöndíj lehetőségről is le kell mondania gyermekünknek, ha nincsenek biztos alapjaink angol nyelvből.

 

Személyiség formálására tett pozitív hatások

 

Az angol a gyerekeknek nem csak nyelvtanulás szempontjából fontos, hanem a személyiségük pozitív fejlődése miatt is. 

Nyelvet tanulni ugyanis nem lehet hibázás nélkül. 

Jó ha már kiskortól beépül, hogy a hibázás nem egy elkerülendő negatív dolog, amitől félni kell. Szinte elkerülhetetlen és kizárólag a fejlődésünket szolgálja. 

Persze ahhoz hogy merjünk hibázni, ahhoz óriási bátorság is kell. Ha merjük mások előtt kifejezni a gondolatainkat angol nyelven, az nagy magabiztosságot ad. Sokkal jobb lesz a kiállása azoknak, akik nem félnek az ilyen szituációktól. 

 

Külföldi utazás

 

Gondoljunk az egyik leghétköznapibb helyzetre: külföldi nyaralás a párunkkal. 

Nem egy ismerősömtől hallottam hasonló történeteket arról, hogy milyen kellemetlen volt, hogy mindent mindig az egyiküknek kellett intézni, mert a másik nem volt hajlandó megszólalni még akkor sem, ha minimális szinten azért beszélt angolul. 

Nem jó, ha az tart vissza minket a világ felfedezésétől, hogy nem merünk ételt rendelni, vagy pár szót váltani egy recepcióssal. A párunkra is nagy terhet rakunk a szervezéssel kapcsolatban. 

Egy – két nap után igencsak frusztráló lehet, ha mindig a másikat kérjük meg, hogy kérdezze meg ezt, vagy azt, ahelyett, hogy mi kérdeznénk meg. 

Az is könnyen megtörténhet, hogy eltévedünk és lemerül a telefonunk. Akkor muszáj lesz útbaigazítást kérni valakitől. Az sem árt, ha értjük a választ 🙂

Mik a manapság használatos modern technikák és módszertanok angol nyelvtanulás során gyerekeknél?

 

Borzasztóan sokat változott az angol nyelvtanítás módszertana és szemlélete az idők során. 

Régen az angol tanulás gyerekeknek kevésbé volt interaktív és szórakoztató, mint ma. Az elsőként alkalmazott módszer a nyelvtan-fordítás módszer volt. 

Volt egy általában nem túl izgalmas szöveg egy kis kétnyelvű szószedettel, amit le kellett fordítani. 

Bár a magyar közoktatásban energiahiány miatt sokszor még mindig frontális oktatási módszert alkalmaznak – a tanár magyaráz a táblánál, a tanuló jegyzetel – az utóbbi időben főleg a technikai fejlődésnek köszönhetően látványos az új tendencia. 

Az új kulcsszó az élménypedagógia

Az új módszertan nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a megszerzett tudás ne csak az iskola falain belül legyen hasznos, hanem a nagyvilágban is. 

A három legfontosabb része: 

  1. a beszéd központúság, 
  2. a belső motiváció kiépítése,
  3. és az önbizalom építése. 

Ha valakinek nagyobb a motivációja, mint a nyelvérzéke, az nagy valószínűséggel nagyobb sikereket fog elérni, mint akinek semmi motivációja, de tehetségesebb. 

Az alfa generáció szülötteinek (a 2010 után születettek) szüksége van válaszokra. Nem lehet elintézni azzal, hogy “meg kell tanulni”. Tudniuk kell, hogy miért, érezniük kell, hogy hasznos, amit tanulnak. 

Érdekes, hogy míg a felnőttek inkább konkrét nyelvtani formákat kérdőjeleznek meg – “Ezt miért így mondják?” – és könnyebben elfogadják indoknak, ha valamit ‘meg kell tanulni’, addig a gyerekek pont fordítva működnek. 

A nyelvtani formulákat könnyen befogadják, de ha nincsenek meggyőzve arról, hogy az angol nyelv amblokk miért is fontos – látják, hogy hasznos lesz, szórakoztató, jó élmény, van konkrét cél -, akkor passzívak lesznek.

Az angol tanulása a gyerekeknek szórakoztató kell, hogy legyen. Lejárt az unalmas munkafüzetek töltögetésének ideje. Nemcsak hogy egyhangú, de nem is túl eredményes. Nagyon hamar elfelejtik a monoton nyelvtani példákat. 

Lehet, hogy egy dolgozat erejéig emlékezni fognak, de ez nem szabad, hogy cél legyen. Kevés elkeserítőbb dolog van van annál, amikor az iskolapadból kilépve pár hónappal később már semmire sem emlékszünk. 

Lehet nyelvtant és szókincset is játékos, zenés, filmes, rajzos, mesés foglalkozás keretében is tanulni. Az élménypedagógia tapasztaláson keresztül tanít. 

Az angol nyelvtanulás gyerekeknek az elévült passzív befogadó szerep helyett manapság aktivitást kell, hogy kínáljon (így van ez nálunk is). 

A gyakorlatban ez körülbelül úgy néz ki, hogy ha az aktuális tananyag az állathangok, akkor nem csak elmondja a tanár, hogy a kutya azt mondja, hogy ‘woof’, a cica pedig azt, hogy ‘meow’ a gyerekek pedig leírják, vagy ismétlik. Egy kicsit megspékelik a dolgokat, próbálnak minél több érzékszervükre hatni. 

Például kisebb gyerekeknél a tanár felmutat egy képet egy kutyáról. Mondja az állat nevét, a gyerekek pedig ismétlik, hogy ‘dog’. Utána pedig négykézláb körbe mászkálnak és angolul ugatják, hogy ‘woof, woof’. Így egy feladaton belül érvényesült a látás, a hallás, a beszéd és a mozgás és az angol nyelvtanulás így felettébb jobb élmény is a gyerekeknek. 

Nézzünk még egy példát. Az elsajátítandó anyag mozgásos igék, pl. sit down, stand up, turn right, turn left, jump, walk, run, squat (leül, feláll, jobbra fordul, balra fordul, ugrik, sétál, fut, guggol). 

Beírhatjuk a szótár füzetbe a magyar és angol szót, párosíthatjuk képekkel a szavakat, játszhatunk angol memóriajátékot velük. Ezek mind teljesen jó dolgok gyakorlásra. 

De a tanórán az a lényeg, hogy olyat nyújtsunk, amit egyedül otthon nem (!) tudna megcsinálni a tanuló. Egyedül például nem tudna Simon mondját játszani 5 másik társával és együtt versenyezni és izgulni. 

A Simon says (Simon mondja) játék lényege, hogy csak akkor szabad a mozdulatot megcsinálni, ha a játékvezető azt mondja, hogy Simon says jump (Simon mondja ugorj). Ha meg van az esélye, hogy kiesik valaki a játékból, ha nem figyel, akkor biztos, hogy 200%-osan fog teljesíteni. 🙂 

Szintén nem elhanyagolható a pozitív visszajelzés és értékelés hatása. 

Ha van valamilyen kézzel fogható, vagy érezhető jele annak, ha jól teljesítettünk, az óriási motivációs erőt jelent a gyerekeknél az angol nyelvtanulás során is.

Ilyen egyszerű megoldás például a matrica, vagy pecsétgyűjtés, szóbeli vagy írásbeli pozitív visszajelzés, vagy a tanuló kedvenc játékának a közös játszása.

Magántanár vs csoportos angol tanfolyam?

Örök kérdés, hogy hogyan hatékonyabb az angol tanulás gyerekeknek. Mit válasszunk: tanfolyamot vagy magántanárt? 

Természetesen mindkettő mellett és ellen is szólnak érvek. Minden az egyéni igényektől függ. Az alábbi összehasonlítás segíthet a választásban. 

Csoportos óra 

 

A gyerekek jobban szeretnek a kortársaikkal együtt tanulni

A kiscsoportos angol tanulás motiváló közeg a gyerekeknek. Sokkal izgalmasabb nyerni egy játékban, vagy elsőnek mondani a helyes választ, ha velünk egykorúakkal versengünk. Ha valakinek éppen nincs olyan jó napja, két-három másik vidám gyerkőc azonnal átragasztja a mosolyt a kedvetlenebbek arcára. 

Egy csoportban változatosabb feladatokat, játékot lehet csinálni

Az angolóra is vidámabban, aktívabban telik, ha van kivel tanulni, játszani. 

Nyelviskolában több oktatási forma alkalmazására van lehetőség. Lehet egyéni, páros vagy csoportos feladat. Ha van rá lehetőség, hogy ezeket váltogassuk, sokkal hatékonyabban telik egy tanóra. 

Versenyezni is sokkal izgalmasabb, és egymást segíteni is sokkal könnyebb, ha többen vagyunk. A szocializációs képességüket is nagyban fejleszti, ami szintén nem elhanyagolható.

Tanfolyamon korosztály és tudásszint alapján vannak besorolva a gyerekek

Nagyon fontos, hogy hasonló korú és angoltudású gyerekek legyenek egy csoportban. Nagyoknak degradáló lehet sokkal kisebbekkel egy csoportban lenni, a kicsik pedig feszélyezve érezhetik magukat sokkal nagyobbak között. Különböző korosztályok érdeklődése is eltérő lehet. 

A gyerekeknek szóló angol tanfolyamnál különösen fontos, hogy korcsoportjuknak és szintjüknek megfelelően legyenek besorolva a gyerekek, ugyanis pár év korkülönbség is nagy eltérést okozhat fejlődés és érdeklődés szempontjából. 

Ha például kezdő szinten van 12 éves gyermekünk angolból, akkor nem csak az a fontos, hogy arra figyeljünk, hogy kezdő csoportba kerüljön, hanem az is, hogy ne 7 évesekkel együtt tanuljon. Nálunk, a Westport Nyelviskolában mind az életkorra, mind a tudásszintre odafigyelünk (szintfelmérővel) a gyerek tanfolyamaink csoportjainak kialakításakor.

Kidolgozott koncepció, tanterv mentén halad a tanulás

Nem szabad se túl könnyűnek, se túl nehéznek lennie az órai anyagnak és a haladás mértékének. Mindig kell, hogy legyen valami, amit már biztosan tudnak, és valami, ami új. 

Egy iskolának erre a koncepcióra teljes kurzus időtartamra előre kidolgozott, bejáratott tanterve van, amellyel nemcsak élményekben, hanem nyelvtanulási sikerekben is gazdag lesz az ott eltöltött idő.

Egy angol nyelviskolával hosszú távon lehet tervezni

Itt egy kurzus általában több hónapra vagy teljes tanévre szól, és a nyelviskola stabil hátteret biztosít a tanfolyamok megtartásához. Már azzal is motivációt kapunk, hogy befizetjük és látjuk, hogy mettől meddig tart. 

Ha nincs előre kifizetve egy óra, sokszor döntünk inkább amellett, hogy lemondjuk a külön órát. Ez nekünk is biztosíték arra, hogy meddig számíthatunk angol órákra a gyerekeknek.

A nyelviskola szakmailag és emberileg is szűri a tanárt

Egy nyelviskolába csak tanári végzettséggel és tapasztalattal lehet bekerülni. Nemcsak interjún, de óralátogatáson is részt kell vennie és bemutató, vagy próba órákat is kell tartania egy tanárnak az állásinterjú részeként. 

Ha egy csoportos tanfolyamot választunk egy nyelviskolánál gyermekünknek, akkor biztos, hogy már hozzáértő emberek tesztelték a leendő tanáruk szaktudását, míg magántanár választása esetén ez a feladat és felelősség ránk hárul.

 

Mikor nem javasolt a csoportos angol óra?

 

Van, aki jobban szeret felnőttel tanulni

Vannak gyerekek, akik kifejezetten jobban szeretnek magántanárral tanulni, velük biztonságban érzik magukat angol nyelvtanulás során. Nem szeretik, ha mások nézik, vagy hallják őket, mikor valami új dolgot próbálnak ki. 

Ha nagyon szoronganak az ilyen helyzetektől, jó ötlet lehet először kicsit magántanárral gyakorolni és önbizalmat szerezni az angol nyelv területén.

Előre kell tandíjat fizetni

Nyelviskolában nincs lehetőség óráról órára való fizetésre. Általában több hétre vagy hónapra előre be kell fizetni a tandíjat. Ez nagyobb kiadást eredményezhet. Ha inkább csak hébe – hóba tudnánk megoldani gyermekünk angoltanulását, jobb megoldás lehet egy rugalmas magántanár.

Kevésbé fókuszált cél mentén történik a haladás

Ha a célunk egy konkrét angol nyelvvizsgára való készülés, vagy valamilyen konkrét dolog elérése bizonyos időn belül, akkor csoportos órán valószínűleg lassabban fog gyermekünk haladni ezen konkrét cél felé, mint egy magánórán. 

Így van ez még akkor is ha például egy nyelvvizsga felkészítő tanfolyam vesz részt gyermekünk, hisz csoportban ilyenkor olyan feladatokat is begyakorolnak, ami lehet, hogy neki már jól mennek.

Nem tudjuk előre a csoportösszetételt

Nem tudhatjuk előre, hogy kik lesznek a csoportban. Akkor is, ha kor és szintek alapján vannak beosztva a tanulók, előfordulhat, hogy valakinek gyorsabban, vagy épp lassabban megy az angol tanulás, mint a többi gyereknek. 

Frusztráló lehet például, ha valaki mindig előtérben akar lenni, vagy ha a párunk akivel egy csoportban vagyunk egyáltalán nem akar megszólalni. Ez inkább nagyobb korban jellemző, de alapvetően egy jó angoltanár ezt tudja megfelelően kezelni.

Magántanár előnyei: 

Házhoz jön

Van lehetőségünk olyan angol magántanárt találni, aki házhoz jön, jobb esetben nekünk megfelelő időpontban. Nem kell elvinni sehova a gyermeket, sokkal kényelmesebb megoldás szülői és “logisztikai” szempontból.

Teljesen egyénre tudja szabni az órákat

Egy magán órán nem kell differenciálni, vagyis nem kell figyelembe venni több tanuló igényét és ahhoz igazítani minden feladatot. Lehet csak egy tanuló igényeire fókuszálni, gyengeségei és erősségei szerint fejleszteni angol nyelvtudását.

Ha van valamilyen konkrét személyes célunk, akkor valószínűleg gyorsabb haladást érhetünk el magántanárral. Kamasz, felnőttkorban többen szívesen választanak magántanárt, mivel idősebb korban sokkal különbözőbb és egyedi célok fogalmazódnak meg, és ilyenkor körülményeinktől függően megfelelőbb választás lehet. Amíg viszont cél az általános nyelvi fejlődés, addig kevésbé fontos ez a szempont.

Óradíj megállapodás szerint rugalmasan fizetve

Lehetőség van az ár megbeszélésére, óráról órára való fizetésre. Ha magunk is bizonytalanok vagyunk abban, hogy meddig szeretnénk tanulni, vagy csak ki szeretnénk próbálni, hogy egyáltalán szükségünk van-e rá, általában nem kell több hónapot előre befizetni. (Bár a kipróbálásra van nálunk is lehetőség például a csoportos tanfolyamainkon a 100%-os pénzvisszafizetési garanciának köszönhetően)

 

Magántanár hátrányai:

 

❌ Sokszor nincs konkrét koncepció, tanterv

A magántanárok legtöbbször óráról órára készülnek, nincs kapacitásuk egész éves tantervet személyre szabni. Így a haladás is ad-hoc jellegű lehet, ha valaki nem tudja pontosan megfogalmazni, hogy mit vár az órájától. Ha nem a legjobb a tanár előfordulhat, hogy csak összevissza csinálnak feladatokat angolul, hogy leteljen az óra.

❌ A magántanár nem mindig megbízható, ha hosszú távra tervezünk

Előfordulhat, hogy megváltozik az illető időbeosztása, élethelyzete, és új tanárt kell keresnünk egyik napról a másikra. A már kialakult bizalom hirtelen megszűnése nagy veszteség lehet, és negatív érzéseket társít az angol nyelvtanuláshoz gyerekeknek.

❌ A gyerekeknek kevésbé szórakoztató az egy felnőtt, egy gyerek felállás

Monoton hatása lehet a csoport hiányának az angol órákon. Sok módszert a létszámból adódóan nem is lehet alkalmazni. Nem lehet versenyezni, nincs páros munka, se társasjáték. Nehéz figyelmet fenntartani és hatékonyan tanítani, ráadásul szociális készségei sem fejlődnek, ami későbbiekben bezárkózottsághoz vezethet.

Másik fontos kérdés, hogy anyanyelvi vagy magyar tanárt válasszunk gyermekünk angol nyelvtanulási céljaihoz? 

Mindenképpen azt javasoljuk, hogy anyanyelvi vagy anyanyelvi szinten beszélő (sokáig anyanyelvi környezetben élő és nemzetközileg elismert képesítéssel rendelkező) tanára legyen gyermekünknek (de ez felnőttekre is igaz). 

Bár a hagyományos iskolarendszerben hozzászokhattunk, hogy magyar nyelven kapjuk a nyelvtani magyarázatot, abszolút léteznek olyan szemléltető eszközök és módszerek, amelyeknél nincs szükség közvetítő nyelvre (a mi esetünkben magyarra) az angol tanuláshoz. 

A nyelvtant nagyobb korban már egyébként is tudatosabban fogják tanulni, maguktól is következtetéseket vonnak le, összefüggéseket vesznek észre. A kiskorban mesékből, dalokból tudattalanul rögzült formák megvilágosodnak.

Ha magyar akcentussal tanulunk angolul a kezdetektől, akkor később anyanyelvi környezetben nagy nehézségekbe ütközhetünk. Nemcsak megérteni lesz nehéz másokat, de minket sem fognak mindig megérteni. 

Ha a rossz kiejtés rögzül, azt borzasztóan nehéz és hosszú folyamat átalakítani. Ha magyar anyanyelvű magántanárnál döntünk, mindenképpen figyeljünk arra, hogy ne legyen magyar akcentusa. 

Ha nem tudunk angolul, kérjünk segítséget hozzáértő ismerősöktől a választásban. Bár sokféle angol akcentus létezik, miért ne gyakoroljunk helyesen a kezdetektől fogva, ha van rá lehetőségünk? 

Segíthetjük ebben gyermekünket, és rengeteg időt és energiát spórolhatunk neki. Nagyon frusztráló tud lenni, amikor felnőtt korban jövünk rá, hogy mi az, amit helytelenül tanultunk évekig és eddig nem szólt senki. 

Nálunk a Westport English Schoolban nemzetközi képesítéssel és több év gyerek angol oktatási tapasztalattal rendelkező angol anyanyelvi tanárok dolgoznak. Tanáraink többsége az Egyesült Királyságból származik, és minden esetben diplomával rendelkeznek.

Számukra nem okoz nehézséget elérni, hogy közvetítő (magyar) nyelv használata nélkül, kizárólag csak angol nyelven tanítsanak, mégis értsék még a kezdők is. 

Interaktív szemléltető eszközök, játékok, modern módszerek, kiscsoportos korosztályok szerinti angol tanulás gyerekeknek empatikus és szerető közegben – ezt kínáljuk a Westport nyelviskolában. Ezen a linken minden részlet megtalálható a tanfolyamainkról.

Mit tehetünk szülőként, hogyan álljunk hozzá, hogy a gyerekek megkedveljék a nyelvet?

A legfontosabb, amit szülőként tehetünk az az, hogy legyünk magunk is a folyamat része. 

Ha tudunk angolul, akkor legyen a mindennapok része az angol játszás / olvasás / mondókázás / játékos tanulás. Ha nem tudunk angolul, akkor is próbáljunk meg példát mutatni és minimális szinten foglalkozzunk vele, tanuljunk együtt. 

Segítsünk rávilágítani, hogy miért jó az angol tanulás gyerekeknek. De nagyon fontos, hogy az ő szintjükön. 

Egy hétéves gyereket nyilvánvalóan nem fog motiválni a több karrierlehetőség a jövőben, de bármi lehet jó indok, ami pozitív ingereket generál, pl mert:

  • így tudok beszélgetni a szomszéd angol kisfiúval,
  • több barátom lesz,
  • ha utazunk én is tudok segíteni / szervezni / kérdezni, 
  • az egész család együtt játszik, amikor azt az angol játékot játsszuk és nagyon vicces. 

Nyelvet csak úgy lehet tanulni, ha az életünk része lesz, nem érhet véget az angol órával az iskolában. Minél tovább nem használjuk, annál jobban halványul a tudásunk. 

Természetesen az sem mindegy hány éves gyermekünk. 

Ha még kicsi, akkor mondókákra, mesékre és egyszerűbb játékokra van szükség. Ha kicsit nagyobb, akkor a zenehallgatás és angol nyelvű sorozatnézés angol felirattal a legjobb gyakorlás otthon. 

Milyen eszközökhöz nyúlhatunk szülőként otthon és online?

Dalok 

Kicsikkel hallgathatunk és énekelhetünk angol mondókákat. Az is elég, ha a háttérben szól, amikor otthon vagyunk. Ha beírjuk YouTube-ra, hogy rhymes for children in English sok lejátszási lista közül válogathatunk. 

A nagyobbak már biztos maguktól is hallgatnak angol nyelvű számokat. Ebben a cikkben összegyűjtöttünk néhány alkalmazást és ötletet, ami segíti a szókincsbővítést, gyakorlást zenehallgatáson keresztül.

 

Mesék és sorozatok

Rengeteg angol nyelvű mesét találhatunk az interneten gyerekeknek, ami észrevétlen élménnyé teszi a tanulást. Például a közkedvelt Peppa malac mese minden része fent van YouTube-on. 

Fontos megjegyezni, hogy gyermekünk magyarul is nézhessen meséket, és egy mesét válasszunk, amit viszont csak angolul nézhet. 

Ha kiderül, hogy van magyar verziója is valószínűleg nem akarja majd más nyelven nézni többet. Ebben a blogbejegyzésben korosztályok szerint gyűjtöttünk online is megtalálható meséket, illetve sorozatokat nagyobbaknak. 

Ha hangoskönyvet szeretnénk hallgatni, egy korábbi posztunkat ajánljuk angol hangoskönyvekről gyerekeknek.

 

Játékok 

Az angol nyelvű játékok könnyen a mindennapok részévé válhatnak. Rengeteg hagyományos és online angol nyelvű játék áll a rendelkezésre manapság. Ám ez a bőség nehézséget is okozhat, ha nem tudjuk, hol kezdjük a keresést. 

Az Angol szótanuló játékok gyerekeknek cikkünkben sok ötletet adunk angol nyelvtanuláshoz gyerekeknek. 

Egy másik bejegyzésünkben pedig kifejezetten online játékokat gyűjtöttünk össze korosztályok szerint. 

 

Mindennapi apróságok

Keressük a lehetőségeket, hogy megmutathassuk gyermekeinknek gyakorlatban is, hogy miért jó, miért hasznos angol nyelvet tanulni. Ha például étterembe megyünk olvassunk együtt az angol menüről. 

Ha külföldön nyaralunk bátoríthatjuk gyerekünket, hogy rendeljen angolul, vagy vegye meg a jegyeket a családnak egy múzeumban. Segítsünk neki mondatokat formálni, gyakoroljunk vele mielőtt kimondja. 

Ha gyermekünk jobban tud angolul nálunk, akkor emeljük ki milyen jó, hogy tud nekünk segíteni. Ha bizonytalan, ne rakjuk stresszes helyzetbe és kényszerítsük beszédre. Csak a pozitívumokra fókuszáljunk és azt jelezzük vissza. 

 

Dicséret, pozitív visszajelzés

Ne felejtsük el milyen nagy szerepe van a dicséretnek. A gyerekek egyik legnagyobb motiváló ereje a szülő. Biztassuk és bátorítsuk a gyerekeket minél gyakrabban angol nyelvtanulása során is. 

Ne becsüljük alá a mosoly szerepét. Persze lehet mosoly nélkül tanulni, csak nem érdemes 🙂 Az a lényeg, hogy a gyermek fejében jó élmény kapcsolódjon az angol tanuláshoz, pozitív impulzusokkal párosuljon. 

Fontos, hogy csak akkor dicsérjük meg a gyerekeket, ha tényleg igaz is, amit mondunk. Ők is érzik, ha épp nem teljesítettek olyan jól és inkább összezavaró lesz számukra a pozitív visszajelzés, mint motiváló. 

Azzal is hatékonyan segíthetjük őket, ha kiemeljük, hogy konkrétan miben voltak ügyesek. Ahelyett, hogy esetleg arra fókuszálnánk, hogy ‘De ügyes vagy, hogy ötöst kaptál!’, inkább emeljük ki, hogy ‘Olyan jó volt látni, hogy ilyen sokat foglalkoztál az angollal. 

Nagyon szorgalmas vagy, megérdemelted azt az ötöst!’ Így magát a tanulási folyamatot szorgalmazzuk, nem pedig az eredményt.

Összefoglalásul

Persze mind különbözőek vagyunk, más-más igényekkel és érdeklődéssel, de abban talán mind egyetérthetünk, hogy az angol tanulásnak nem muszáj egy kipipálandó stresszes feladatnak lennie sem a gyerekeknek sem a felnőtteknek. 

Sőt, az az igazság, hogy minél jobban élvezzük, annál magasabb szintre fogunk eljutni. Akkor kíváncsiak leszünk, és lesz belső motivációnk arra, hogy minél többet tudjunk angolul. 

Hajlamosak vagyunk alábecsülni az élvezeti faktort, pedig mindennél nagyobb ereje van annak, ha szeretjük, amit tanulunk. 

Ebben a cikkben sok tényt és mítoszt boncolgattunk azzal kapcsolatban például, hogy meg lehet-e tanulni angolul mesenézésből vagy hogy összezavarhatja-e a gyerekeket, ha két nyelvet tanulnak egyszerre.

Megnéztük, milyen különbségek vannak a gyermek és a felnőtt tanulási módszerei között és írtunk arról is, milyen hatással van a gyerekeknek a személyiségfejlődésére az angol nyelvtanulás.

Megnéztük, hogy milyen pozitív hatásai vannak a gyerekek jelenére nézve és, hogy hol fogják hasznát venni ennek a tudásnak a jövőben. 

Mutattunk példákat manapság használatos modern tanítási technikákra és sok érvet gyűjtöttünk csoportos tanfolyam és magántanáros órák mellett és ellen – ezzel is megkönnyítve a választást. 

Anyanyelvi vagy magyar angoltanár választással kapcsolatban is adtunk tippeket és rengeteg forrással szolgáltunk a világ legnagyobb hőseinek – a szülőknek. Reméljük, hogy sikerült kicsit könnyíteni az egyébként is rengeteg feladatukon.

Eredményes tanulást kívánunk! 🙂

Angol tananyagok és nyelvleckék neked!

Iratkozz fel angol nyelvtanulási blogunkra!
Feliratkozás!

Beszédközpontú üzleti angol tanfolyam a munka világához - Jelentkezési határidő július 30.
 
Tovább a tanfolyam részleteire >>

Angol tananyagok és nyelvleckék neked!

Iratkozz fel angol nyelvtanulási blogunkra!
Feliratkozás!
Share This